Pierre Derks

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Conceptdenker Pierre Derks weet met minimale middelen een maximaal resultaat te behalen. Derks is sinds zijn afstuderen aan de afdeling Grafische en Typografische Vormgeving van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in 2006 bezig om vanuit een maatschappelijk engagement met een kritische blik te reflecteren op veranderingen in onze samenleving. Vanuit kleine experimenten ontstaan langlopende en diepgravende projecten die je als toeschouwer van zijn werk de maatschappelijke vooruitgang laten bevragen. De groeiende autonomie van zijn projecten zorgde ervoor dat hij geruime tijd in het niemandsland tussen vormgeving, beeldende kunst en nieuwe media opereerde, maar in de afgelopen jaren heeft hij zich steeds verder toegespitst op het maken van videobewerkingen, om van daaruit uit te waaieren naar multimediale werken.
In het project Screening Reality, dat hij in 2013 bij LhGWR presenteerde, richtte hij zich op de toenemende mate waarin de realiteit moet concurreren met een representatie daarvan: een schermwerkelijkheid. Door verschillende tijden en plaatsen samen te laten vallen in registraties van ons straatbeeld ontstonden mengvormen van werkelijkheden. Hierdoor werd de toeschouwer zintuiglijk op scherp gezet en werd de vanzelfsprekendheid van de werkelijkheid ter discussie gesteld.
Voor Mind your step, zijn tentoonstelling in 2015 bij LhGWR, maakte hij wederom opnames in het publieke domein waarbij de focus nadrukkelijk ligt op de gebruikers ervan. Zijn observaties van plekken waar veel mensen samenkomen resulteerden in een serie videowerken waarin hij op zoek is gegaan naar ‘het individu in de massa en de massa in het individu’. Met zijn camera registreerde en kadreerde hij op minutieuze wijze overeenkomstige handelingen en/of uiterlijke kenmerken. Uiteindelijk werden deze foto- en videoregistraties nauwkeurig verwerkt tot beeldsequenties waarin geïsoleerde individuen, op basis van uniformiteit, fuseren tot een nieuwe massa of zelfs een samengesteld individu.
Pierre Derks thinks in concepts and he knows how to achieve maximum results with minimal means. Ever since Derks’ graduation from the Graphic and Typographic Design department of the Royal Academy of Art in The Hague in 2006, he intertwines his social engagement with a critical approach towards the changes in our society. He likes to develop small experiments into long-term and in-depth projects that enable the viewers of his work to question our social progress. The growing autonomy of his projects made him operate in the nomansland between design, art and new media for quiet some time. But in recent years he has increasingly focused on making video works, to fan out to multimedia work every now and then.
The project Screening Reality, which he presented at LhGWR in 2013, focused on the increasing degree to which reality must compete with it’s representation in a screen reality. By coinciding different times and places in his registrations in public space, hybrid realities emerged. By doing so the viewers senses were put on edge, and the obviousness of the truth was questioned.
For Mind your step, his 2015 show, he made recordings in the public domain with the clear focus on the users. His observations of places where many people come together resulted in a series of video works in which he went in search of ‘the individual in the mass and the mass in the individual’. With his camera he meticulously registered and framed corresponding actions and/or physical characteristics. Ultimately these photographic and video recordings were processed into sequences in which isolated individuals, on the basis of uniformity, merge to form a new mass, or even a composite individual.