Andrew Phelps | On the edge



7 september – 3 november 2013

LhGWR is zeer trots de tentoonstelling On the Edge, photographs from Higley and Haboob, 2004-2012 van de Amerikaanse fotograaf Andrew Phelps te mogen presenteren. Voor het eerst komt het werk uit de indrukwekkende series Higley en Haboob samen in één tentoonstelling. Een dubbelportret van een exemplarische gemeenschap in de Verenigde Staten, waar welvaart en voorspoed werden opgevolgd door het ineenstorten van de huizenmarkt.
In Higley wordt de globalisering teruggeschaald naar een micro-cosmos; een boerengemeenschap aan de rand van Phoenix. Het gaat in op een omslagpunt waarop het verleden wordt ingehaald door het voortstuwende kapitalisme. De serie is doorspekt met nostalgische overpeinzingen en romantische noten die ongemerkt uit Phelps’ persoonlijk verleden voortkomen. Toch lees je de serie niet als een aanklacht, je ervaart eerder een berusting in het feit dat tijd ook verandering met zich meebrengt. Vervolgens worden we in Haboob geconfronteerd met de keerzijde van voorspoed.

Phelps is naast fotograaf ook als curator en bestuurslid betrokken bij Galerie Fotohof in Salzburg. Zijn werk werd in de afgelopen jaren gepresenteerd bij vooraanstaande Europese galeries als Robert Morat Galerie (Hamburg), Galerie Brunnhofer (Linz) en Galerie Jo van de Loo (München).

LhGWR is proud to present the exhibition On the Edge, photographs from Higley and Haboob, 2004-2012 by the American photographer Andrew Phelps. For the first time the work of the impressive series Higley and Haboob come together in one exhibition. A double portrait of an exemplary community in the United States, where wealth and prosperity were followed by the collapse of the housing market.
In Higley, globalization is scaled to a micro-cosmos; a farming community on the outskirts of Phoenix. It deals with the tipping point where the past is overtaken by a propelling capitalism. The series is punctuated with nostalgic musings and romantic notes that emerge imperceptibly from Phelps’ personal past. Yet you do not read the series as an indictment, you experience more of a resignation to the fact that time brings change. Then, in Haboob, we are faced with the downside of prosperity.

Phelps works as a curator and board member of the Galerie Fotohof in Salzburg. In recent years his works have been presented at renowned galleries like Robert Morat Galerie (Hamburg), Galerie Brunnhofer (Linz) and Galerie Jo van de Loo (München)

Meer over de tentoonstelling
impressie tentoonstelling

werken uit de tentoonstelling

, , , , , , , , , , , , ,